Support

Om ett problem uppstår vill vi att du snabbt och säkert ska få hjälp. Vid problem, frågor eller synpunkter vänder du dig till Råbe & Kobberstads support. Du kan antingen maila din fråga eller ringa vår telefonsupport.

Telefonnummer:
08-668 50 00

Öppettider:
Måndag-Fredag 09:00-15:00
Lunch:11:00-12:00

Epostadress:

Info@rk.se
Mail besvaras löpande under kontorets öppettider

Nedladdningsbara filer - Net-Klient

Här finns de filer som kan behövas för Net-Klient
  • Citrix Workspace App behövs för att starta Net-Klient

  • Skulle ni stöta på problem kan vår support ibland be er att använda fjärrsupport.

ASI

Här finns filer som kan vara bra att ha för en ASI-Intervju

ADAD

Här finns filer som kan vara bra att ha inför en ADAD-Intervju

UBÅT

Här finns filer som kan vara bra att ha inför en UBÅT

FAQ

Här har vi samlat frågor och svar på vanligt förekommande problem.

Hittar du inte svaret du söker? Tveka inte att kontakta vår support!

Problem med att spara

Hur gör man för att ändra var textsammanställningar och pdf-filer sparas?
Vart vill ni spara era uttag? Meddela oss önskad sökväg så ordnar vi det, men tänk på att denna inställning görs på enhetsnivå vilket innebär att uttag för samtliga användare på din enhet kommer hamna där, fast under en egen mapp enligt användarnamnet. I en kommun har man ofta en hemkatalog på nätverket dit man sparar uttag. Ifall denna ligger på H: blir sökvägen H:\ASI-net\Individuttag\dittanvändarnamn.

Jag kan inte spara och behöver snabbt få ut min textsammanställning!
Det kan vara olika orsaker till att man inte kan spara ett uttag för utskrift. Ett knep om man ändå vill få ut text och diagram snabbt är att ställa sig med markören i texten och trycka:

  • Ctrl+a (markera allt).
  • Sedan Ctrl+c (kopiera).
  • Öppna ett tomt Word-dokument och klistra in (Ctrl+v).

Hur skriver jag ut en texsammanställning?
Du kan av tekniska samt säkerhetsskäl inte skriva ut direkt från Net-Klient. Det du vill ha utskrivet måste du spara ned till din dator för att sedan öppna dokumentet med hjälp av t.ex. Word eller en PDF-läsare för att sedan kunna skriva ut lokalt. För att göra detta så gör du såhär:

  • När du har textsammanställningen öppen kan du klicka på spara-ikonen till vänster (den ser ut som en gammaldags diskett).
  • I Net-Klient klickar man på ”Spara som PDF”. Ange ett filnamn, undvik att använda å, ä och ö i filnamn. När filnamnet har hoppat ner i den undre vita rutan har filen sparats och sökvägen står längs ner med blå text.

Jag kan inte spara texsammanställningar och pdf-filer!
För att kunna spara en intervju, rapport eller textsammanställning måste Citrix-klienten ha fått tillåtelse att göra det. Normalt får man en fråga om detta när man kör programmet för första gången och då ska man välja File Access – Read and Write. Om man har missat det kan man ändra det i efterhand.
När applikationen är igång och programfönstret är öppet, syns en Citrix-ikon längst ner till höger på din bildskärm.

  • Högerklicka på ikonen och välj Connection Center.
  • Beroende på version kan du behöva klicka på Preferences inne i Connection Center och sedan välja File Access, klicka i Read and write. Klicka på OK.

 

 

Problem med att starta Net-Klient

Nedan följer några av de vanligare problemen som kan uppstå när Net-Klient ska startas
  • Om inte Net-Klient startar så kan du behöva välja att öppna filen launch.ica som laddats hem i din webbläsare.

  • Om du får en fråga vilket program som skall användas för att starta .ica-filer så saknar du programmet Citrix Workspace app (Citrix Receiver).
    Du kan ladda hem Citrix Workspace app på www.citrix.se. Det kan hända att din IT-avdelning behöver hjälpa dig med installationen.

  • Om du får upp ett felmeddelande som säger Cannot connect to the Citrix XenApp server. SSL error 47... behöver du uppgradera Citrix Workspace app (Citrix Reveiver).
    Du kan ladda hem Citrix Workspace app på www.citrix.se. Det kan hända att din IT-avdelning behöver hjälpa dig med installationen.

  • Om du trots detta inte kommer igång får du gärna ringa vår support på 08-668 50 00 eller kontakta oss via e-post till info@rk.se.

  • För att vi skall kunna hjälpa dig kan det ibland vara enklast att vi kan se din skärm samtidigt som dig. Du kan då bli ombedd att ladda med programmet Team Viewer.